Webbhotell Företag

Är det dags att skaffa ett webbhotell till företaget?
Allt du behöver veta om webbhotell för företag samlat på ett ställe.

webbhotell-logo-svartvit

Välj rätt webbhotell till företaget - kom igång redan idag

På denna sida har vi samlat all information du behöver för att hitta det bästa webbhotellet till ditt företag. Få tjänster är så enkla i sitt erbjudande men komplexa i sin helhet som webbhotell för företag. För att hjälpa dig välja rätt har vi jämfört sju svenska webbhotell som erbjuder olika typer av hostinglösningar. Här finner du också en komplett guide med svar på frågor som rör webbhotell till företag samt vad som är viktigt att tänka på.

Vilket är det bästa webbhotellet för företag?

Det enkla men kanske inte så givande svaret är att det bästa webbhotellet för ditt företag är det som fyller företagets behov. För att göra det lite lättare för dig som vill komma igång redan idag, har vi på Webbhotelldirekt tagit ut en bäst i test vinnare för 2020 inom kategorin företagswebbhotell. Vad vi framförallt tittat på är prisvärdhet, support, användarvänlighet, säkerhet och tjänster. Internet.se är ett webbhotell som enligt oss har marknadens bästa  helhetslösning för nystartade och mindre företag.

skärm-raket-webbhotell

Bästa Webbhotell för Företag

Internet.se

bäst-i-test webbhotell internet.se

 Internet.se Svenska AB är ett av Sveriges äldsta webbhotell och har sin bas i Göteborg. Företagets tjänster är framtagna för att passa företagare, inte minst startups och entreprenörer som vill komma igång och driva sin verksamhet på nätet.

 Som kund hos Internet.se blir du väl omhändertagen med omfattande personlig support och en egen kundkontakt. Backups sker dagligen och upptiden är 99.99 %.

 Via Webbhotelldirekt kan du som är företagare prova på Internet.se i 100 dagar gratis utan några förbindelser och åtaganden. Här ingår en gratis domän i ett 1 år, hjälp att bygga en hemsida och 5-epostadresser.

BESTÄLL NU
LÄS MER

Webbhotell för företag - din kompletta guide

Att välja rätt webbhotell åt ditt företag kan vid en första anblick verka simpelt. 100 kr i månaden är ju ”billigare” än 200 kr – webbhotell som webbhotell, eller hur? Nja, inte riktigt. Det är lite som att säga att det inte är någon skillnad mellan att flytta sitt bohag till en femtonkvadrats etta med kokvrå i utkanterna av Brösarp eller till en trehundrakvadrats sekelskifteslägenhet på Östermalm. Bostad som bostad, eller?

Webbhotell som webbhotell, eller hur? Nja, inte riktigt.

Poängen vi vill lyfta fram är att det webbhotellet du väljer kommer sätta vissa ramar och förutsättningar för ditt företags digitala liv. Ditt val kan i sämsta fall leda till krångel och bortkastade pengar – eller i bästa fall skapa förutsättningar för att få in fler kunder och nå dina mål.

webbserver och skärm

Den heliga treenigheten: personlig support, serverkvalitet och företagsspecialister

Med avstamp i våra erfarenheter som kunder på flertalet olika webbhotell, finns det ett par faktorer som vi upplever som extra viktiga för företagare och entreprenörer. Faktorerna som vi kallar den heliga treenigheten inkluderar personlig support, serverkapacitet och kvalité samt företagsspecialister.

1. Personlig och proffsig support

Det första är supporten. Om du inte har tänkt att anställa en webbmaster på studs, blir supporten på webbhotellet en affärskritiskt partner för din närvaro på nätet. Se därför till att du väljer ett webbhotell med personlig support. Som är enkla att kontakta, som svarar snabbt i telefon och som har kompetens och erfarenhet att hjälpa dig. Stora plus är om du dessutom kan få hjälp och rådgivning vad gäller att snickra en proffsig hemsida, sätta upp din epost etc.

2. Serverkapacitet och kvalitet

Som nämnt är kvaliteten på din hemsida en rankingfaktor hos Google. Exempelvis att sidan laddas snabbt och uppnår vissa standardkrav för säkerhet. Mot denna bakgrund är det viktigt att du väljer ett webbhotell som kan hjälpa dig att uppnå – och överträffa – dessa krav.  Exempelvis att din hemsida ligger på en server med hög kapacitet och hållbarhet och att du kan få hjälp att installera och konfigurerar ett SSL-certifikat.

3. Företagsspecialister

Det tredje handlar om att välja ett webbhotell som har anpassat sina tjänster efter företagarens verklighet och utmaningar. Som är specialister på att vara webbhotell för just företag. Rent konkret innebär det att välja en partner som till stor del har företag som kunder (ergo inte privatkunder). Vikten av det här kan inte nog underskattas. Det är liksom lika väsensskilt att vara privatkund för att “pula lite med sin privata blogg” kontra att driva ett kommersiellt gångbart företag, som det är att spela fotboll i division sex jämfört med Allsvenskan.

triangel-webbhotell-egenskaper

Jämför webbhotell för företag - se betyg och recensioner

I denna jämförelse har vi tagit med sju olika populära svenska webbhotell som erbjuder tjänster till företag. Ett par av företagen fokuserar endast på företag medans andra har valt att bredda sitt sortiment mot flera typer av kundgrupper. Faktorer som har vägts in är prisvärdhet, support, användarvänlighet, säkerhet samt utbud av tjänster. Om du behöver hjälp i ditt val av webbhotell för företag kan du läsa mer efter jämförelsen om vad som är viktigt samt vanliga fallgropar.

Välja webbhotell för företag - konsten att hantera tid, pengar och (o)kunskap

Så – vad är viktigt att tänka på? Det tråkiga svaret är att det beror på vilken typ av företag du driver. Ett teknikintensivt företag har givetvis andra behov än ett företag som säljer korv med bröd. Men för de allra flesta som letar efter webbhotell för företag så finns det ett par gemensamma principer att tänka på.  Vi har valt att presentera dessa som ”fällor” som många entreprenörer och startups tyvärr fastnar i (taget från egna erfarenheter).

dataskärm

Tidsfällan

- när du ödslar tid på fel saker och förlorar kunder

Föreställ dig följande. Vi låtsas att du är snickare (och om du är det, ja, då blir bara det här exemplet ännu tydligare). Detta innebär att du skapar värde för dina kunder genom att genomföra olika byggprojekt. Tiden du lägger på detta är med andra ord direkt kopplat till din inkomstnivå. Eller enklare: tiden du lägger på kärnverksamheten BLIR reda pengar.

Den dubbla idioten av att skapa ett negativt värde

Som princip är detta inte svårt att förstå. Ändå är det inte ovanligt att novisa företagare behandlar sin tid som värdelös. Och därmed ödslar timmar på fel saker. I sämsta fall på sånt som tillför ett negativt värde, som skadar verksamheten mer än hjälper den framåt. Vi brukar kalla detta för den dubbla idioten av att skapa ett negativt värde.

För när du sysslar med aktiviteter som du inte behärskar så förlorar du inte bara pengar genom vad du INTE HINNER göra (som att snickra). Du riskerar också att förlora pengar för att du är dålig på aktiviteterna och därmed skapar mer BADWILL än goodwill. Som att sitta och försöka snickra en halvtaskig hemsida i Wordpress som snarare avskräcker kunder än attraherar dem osv. Eller råkar peka din domän till fel namnservrar – och utan vetskap därmed skickar alla dina potentiella kunder till en felsida (för att nämna ett par saker som vi själva gjort oss skyldiga till genom åren.).

Så skapar du mesta möjliga värde…

Gör därför som huvudprincip att lägga din tid på aktiviteter som skapar mesta möjliga värde för ditt företag. Och investera sedan i det andra som behövs. Denna enkla, men extremt viktiga, princip är själva definitionen av ”win-win”, eftersom den maximerar värdet av din tid.

…genom att välja rätt webbhotell för företag

Relaterat till webbhotell för företag bör du välja en leverantör med en proffsig och personlig support, som direkt kan hjälpa dig att komma igång med din verksamhet på nätet. Som gör det enkelt att komma igång med epost, koppla domänen till en hemsida osv. Undvik därför billiga ”gör-det-själv-paket” och satsa istället några extra hundringar varje månad på upplägg där du får bästa möjliga hjälp – och på så vis kan maximera din tid i kärnverksamheten.

Billighetsfällan

- när det billiga webbhotellet sätter käppar i hjulet

Du väljer ett webbhotell för företag som bara kostar någon hundring i månaden. Vad ”billigt” tänker du. Men plötsligt sitter du där och kliar dig i huvudet – eller tystskriker inombords framför datorn – när hemsidan ligger nere för tionde gången på en månad. Eller när du inte fattar varför du inte lyckas installera Wordpress. För du har ju klickat på alla de där tekniska “grejerna” enligt instruktionen och fyllt i formuläret på hemsidan som exakt som du ska. Varför funkar det ändå inte?

Billigt kan dölja en skitstorm av förlorade intäkter

Detta leder oss onekligen till frågan – vad är billigt när det kommer till webbhotell? Att betala 100 kr i månaden? 200? 500? Svaret hänger naturligtvis ihop med vad du får för pengarna. Billigt som begrepp är bara meningsfullt om det vi jämför ger exakt samma värde för pengarna. När du väljer webbhotell för företag kan en till synes billig lösning dölja en skitstorm av förlorade intäkter. Vi vet, för vi har gjort misstaget att enbart välja webbhotell utifrån månadspriset.

När du väljer webbhotell för företag kan en till synes billig lösning dölja en skitstorm av förlorade intäkter.

Inte bara en gång, utan flera. Ett misstag som bland annat lett till att vi förlorat kunder och intäkter som direkt kan härledas till webbhotellets begränsningar: såsom att hemsidan har placerats på en överfylld server vilket lett till att laddtiderna varit så sega att även de mest tålmodiga och köpsugna av kunder lämnat den i frustration. Eller att en svårtillgänglig och inkompetent support lett till att vår hemsida legat ner i dagar utan att vi kunnat göra något åt det.

billigt webbhotell pengar

Ett lågt månadspris är ofta synonymt låg kapacitet

En låg månadskostnad är låg av en anledning. Det säger sig självt att ett kommersiellt webbhotell inte kan erbjuda meningsfull personlig support och direkthjälp för någon hundring i månaden. Kompetens kostar. Professionell webbkompetens – den som verkligen skapar ett värde för ditt företag – tar avstamp i tusentals timmar av erfarenhet och utbildning. Det är därför aktiviteter såsom att “lägga upp ett a-record”, “göra en 301-redirect” eller “uppdatera PHP-versionen på servern” är kryptiskt tekniklingo för de flesta, men för ett webbproffs en lika självklar del av vardagen som att borsta tänderna.

Kapacitet Vs Kostnad

Det första du behöver ha koll på när du väljer webbhotell för företag är vad för slags kapacitet som ingår i månadskostnaden. Här tänker vi framförallt på den rent fysiska kapaciteten, hårdvaran i första hand. Såsom serverkapacitet för din hemsida och epost-utrymme. För en oinsatt kan denna kapacitet vara svår att jämföra, men det är också ett av syftena med den här sidan: att jämföra webbhotell för företag åt dig och underlätta ett informerat beslut.

“Gör det själv” vs “Få det gjort”

Den andra du behöver ha koll på är vad för slags support och hjälp som ingår i månadskostnaden. Ofta inkluderar supporten i ett lågprispaket ett slags akut problemlösning under väldigt specifika omständigheter. Till exempel att du kan få svar på frågan varför din hemsida ligger nere eller hur du ska gå tillväga för att installera wordpress på en subdomän.

Poängen är att denna support mestadels är reaktiv. Den förutsätter att du gör saker själv. Att du har en kompetens att använda webbhotellets tjänster. Ungefär som att du får tillgång till en verkstad fylld av komplexa verktyg och maskiner, men lämnas på egen hand att använda dessa verktyg.

En bättre support är aktiv och gör saker åt dig. Som att installera wordpress-scriptet på hemsidan, sätta upp och peka domänen, konfigurera eposten etc. Allt sånt som gör att det bli låga trösklar för dig att komma igång med ditt företagande på nätet – och som ser till att aktiviteterna utförs med kvalitet. Det bästa webbhotell för ditt företag är på så vis det som märks minst – det som leder till att allt bara flyter på och som gör att du kan fokusera på din kärnverksamhet.

Den enda som spelar roll när du väljer webbhotell för företag: Vad får jag för pengarna?

Sammanfattningsvis kan du undvika att hamna i billighetsfällan genom att få svar på två frågor. Vad får jag för pengarna? Och hur passar det mitt behov som företagare? Naturligtvis går det aldrig att förutspå framtiden och veta exakt vilket behov du har eftersom detta förändras och utvecklas i takt med att din verksamhet växer. Men det gör det å andra sidan bara ännu viktigare att välja ett webbhotell för ditt företag som kan hjälpa dig växa, och som gör det enklare att utvecklas och förändras.

Kunskapsfällan

- när du tar dig vatten över huvudet och fastnar i tekniken

Att vi som företagare hamnar i tidsfällan och billighetsfällan är ofta en konsekvens av att vi underskattar hur mycket kunskap som faktiskt krävs att bygga en målinriktad närvaro på nätet. Ofta sätter vi första foten i denna kunskapsfälla genom att lite sådär skönt pepp-positivt och naivt ställa oss frågan “hur svårt kan det vara?”.

Och det är faktiskt inte så konstigt att resonera så. Inte med tanke på att vi hela tiden matas med budskapet att allting på webben är så “lätt”.  Det bara är att klicka lite så vips har vi skapat en supersexig hemsida som attrahera kunder och pengar likt ett bi efter honung. Men tro oss, det krävs faktiskt en viss kompetens att få en hemsida att se vettig ut. Eller att konfigurera servrar och installera skript.

Ofta sätter vi första foten i denna kunskapsfälla genom att lite sådär skönt pepp-positivt och naivt ställa oss frågan “hur svårt kan det vara?

Underskatta inte hur svårt det är aka “känn dig själv”

För att sammanfatta budskapet. Underskatta inte hur mycket kompetens som krävs för att skapa en proffsig närvaro på nätet. Överskatta inte din förmåga.  Eller som Sokrates uttryckte saken: känn dig själv, var ärlig med dina kompetenser och begränsningar. Se till att du sysslar med sånt som skapar ett värde för ditt företag – och välj ett webbhotell som kan utföra de aktiviteter du inte har någon susning om.

teknisk kod iphone
google-logo

Det här säger Google...och som företagare bör du lyssna

Vare sig man tycker det är fascinerande eller problematiskt, så är Googles dominerande ställning som sökmotor något du som företagare behöver förhålla dig till. Det är ingen överdrift att påstå att den största delen av trafiken till din hemsida, och därmed dina potentiella kunder, börjar med en Google-sökningen. Därför är det viktigt att du väljer ett webbhotell som driver sin digitala infrastruktur efter Googles riktlinjer. Men som också ger dig en “edge” i kampen mot dina konkurrenter.

Tre faktorer har vi identifierat som extra viktiga:

  • SSL – se till att din hemsida har ett SSL-certifikat som är godkänt enligt Googles riktlinjer (och att din hemsida är konfigurerad efter denna standard vad gäller länkar och material)
  • Laddtider – se till så att din hemsida laddas blixtsnabbt. Detta uppnår du dels genom att välja ett webbhotell med snabba servrar, dels genom att optimera innehållet på din hemsida (framförallt se till att dina bilder är optimalt webbanpassade)
  • Lokala servrar – om du verkar på den svenska marknaden är det en rankingfaktor att din hemsida ligger på lokala servrar, dvs på servrar i Sverige. Välj ett webbhotell som uppfyller detta krav.

Ett allmänt tips är att välja ett webbhotell som är specialister på hosting för företagare. Som byggt upp en kompetens runt dessa affärskritiska förutsättningar. Inte minst för att du ska kunna dra nytta av Googles ekosystem i din verksamhet.

Webbhotelldirekt